när tankarna svävar iväg under ett årsmöte

Vad är meningen med livet?
Är det att uppnå lycka, eller att vara älskad? Att älska?
Eller är meningen med livet att tjäna hur mycket pengar som helst, med hjälp av en strålande karriär?
Kanske är det att träffa någon man vill dela sitt liv med, bilda familj, bygga hus, köpa hund…

Just idag funderar jag vad mina mål med mitt liv är. Jag har vridit och vänt, hur många gånger som helst. Det finns så otroligt mycket jag vill hinna med, innan min tid här på jorden är slut.
Idag längtar jag efter att ta studenten, med hyfsade betyg. Jag ser fram emot en dag med glädje och kärlek.
Vad händer sedan?
Många dagar av den sommaren som kommer härnäst kommer jag att spendera i den vackra staden Strängnäs. Jag ska, för första gången i hela mitt liv, arbeta och ha en egen inkomst. Efter sommaren kommer jag förhoppningsvis ha kommit underfund med vad jag vill göra under hösten.
Jag ska antingen plugga på högskola/universitet, jobba (finns det arbete för en outbildad 18-åring i den här förbaskade lågkonjan?) eller resa.
Idag känner jag för att ta första bästa (billigaste) planet till min älskade syster down under. Imorgon kanske jag är hur taggad som helst för att studera till socionom på Mälardalens högskola, eller så letar jag febrilt efter lediga jobb på platsbanken.

Jag känner viss oro, en viss ängslan. Framtiden skrämmer mig en aning. Tänk att jag snart står där på flaket och skriker av lycka, snart har sommaren 2009 blivit ett minne blott, snart fyller jag 20 år. Tänk att jag ”snart” är pensionär. Det är lite skrämmande att det är omöjligt att trycka på någon sorts pausknapp. Tiden går för fort ibland, det finns så mycket man skulle vilja hinna med.

Ett av mina mål är att lägga mer energi på min insida, än min utsida. Jag skulle vilja kunna sluta mina ögon en kväll och se tillbaka på en dag utan den minsta uns av ångest. Jag skulle vilja vakna till en ny dag, se mig själv i spegeln och vara nöjd över den som ser tillbaka på mig. En dag vill jag älska min insida så pass mycket att det är omöjligt att hata utsidan.
 
Jag vill uppleva.
Jag vill lära mig att acceptera mig själv.
Jag vill få kunskap.

Det finns så mycket jag vill, framtiden har mitt liv i sina händer.



Vill du kommentera?

Här kan du kommentera:

namn
Remember me?

mejladress (visas inte för någon)

blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0